Preskočiť na hlavný obsah

Lena Sjöberg: Bleší cirkus na cestě

Pri cirkusovej téme ešte ostanem. Ako som spomínala, Mimi zaujíma všetko okolo cirkusu. Najradšej by jazdila na jednom kolese - unicykli (fakt sa to tak volá, ujo gúgl mi to prezradil:-)), chodila na chodúľoch a žonglovala. Takže keď som natrafila na knihu Bleší cirkus na cestě švédskej spisovateľky a najmä ilustrátorky Leny Sjöberg, neváhala som.


Kniha je plnofarebná, obrázková, tak ako to máme s Mimi rady. Ideálna pre deti okolo 2-3 rokov. Ilustrácie sú v tlmených farbách, nečakajte žiadnu cirkusovú krikľavosť a okázalosť. Trochu by som vytkla písmo, je veľmi ťažko čitateľné. Tieto tzv. picturebook kupujem rada aj preto, že neskôr, keď Mimi začne chodiť do školy, môže na nich trénovať čítanie. Štýl písma v Bleší cirkus na cestě síce knihu pekne vizuálne dopĺňa, no ja sama ho mám problém prečítať, neviem si predstaviť ako ho lúšti dieťa...


A o čom vlastne kniha Bleší cirkus na cestě je? O dvoch cirkusových blchách, ktoré pricestujú do Madridu. Užívajú si siestu na námestí, kľučkujú pomedzi nohy uponáhľaných chodcov, trénujú akrobatické kúsky vo svojej cirkusovej škole a po dobrej večeri v reštaurácii, ktorá je v krabici od topánok, cirkus Vaudeville otvára svoje brány.
Diváci so zatajeným dychom čakajú na príchod cirkusových bĺch. Netrvá dlho a ozve sa burácajúci potlesk a výkriky: „Bravó!" Ale zrazu všetko zmizne. Jedna nezahasená cigareta zničí celý cirkus. Tma a mesto plné nástrah, naše cirkusové blchy majú strach. Kde len budú spať? S novým dňom však prichádza NÁDEJ a cirkusové blchy sa vydajú opäť na cestu za novým dobrodružstvom.


Bleší cirkus na cestě je príbeh o dobrodružstve, priateľstve a súdržnosti. O tom mať vo svojom živote pevný bod, ktorý nám dodáva istotu.
Pri tejto knihe si praobyčajným odriekavaním textu nevystačíte. Obrazy v knihe Leny Sjöberg dávajú veľa podnetov na rozhovor s vašou ratolesťou. A to je znak dobrej knihy.







V poslednej dobe čítame knihy s dcérkou spôsobom, že máme dve knihy. Jednu drží v rukách a listuje v nej Mimi, druhú mám ja a takto spolu čítame. Keď sa Mimi do tej svojej zahĺbi, ja nenápadne stíchnem a počúvam, čo si to pri čítaní dcérka rozpráva. Je naozaj podarená, podstatu príbehu si pamätá a dokáže si takto sama (mierne zjednodušene) „prečítať" celú knihu. A potom si ich vymeníme. Bleší cirkus na cestě nie je výnimkou. Ja zatiaľ čítam Matěj objevuje (o tej nabudúce).


Bleší cirkus na cestě
Text: Lena Sjöberg
(prebásnil Radek Malý)
Meander, 2014


Komentáre