Preskočiť na hlavný obsah

Ester Stará: Chrochtík a Kvikalka

Knihu Chrochtík a Kvikalka napísala Ester Stará a ilustrovala Martina Matlovičová. Ťažko povedať, ktorá z nich má na knihe väčšiu zásluhu. Text a ilustrácie sa pekne dopĺňajú.


Ester Stará je logopedička a knihu napísala tak, aby trochu precvičila detské jazýčky. Keďže je kniha v češtine, slovenské deti a ich rodičia túto pridanú hodnotu zrejme neocenia. Napriek tomu si myslím, že sa oplatí po knihe Chrochtík a Kvikalka siahnuť.

Martina Matlovičová je naša talentovaná a veľmi úspešná ilustrátorka, ktorá získala za svoju tvorbu mnohé ocenenia. Ilustrovala napríklad knihu Drevený tato od Tomáša Janovica, za ktorú získala Cenu BIBIANY v súťaži Najkrajšie knihy Slovenska 2007.



Dej knihy Chrochtík a Kvikalka je prostý a pri jeho čítaní som si spomenula na knihu Poďme hľadať poklad od Janoscha, ktorá tiež v jednoduchom príbehu deťom odovzdáva posolstvo takých dôležitých hodnôt ako je priateľstvo, láska, pocit spokojnosti s tým čo máme, domov...


Chrochtík a Kvikalka sú dve prasiatka, ktoré si spokojne nažívajú vo svojom domčeku pri rybníku, na okraji dedinky v spoločnosti príjemných susedov. Jedného dňa Kvikalka začuje lastovičky švitoriť o "blýskavém prasátku". Každý kto "blýskavé prasátko" zazrie, srdce mu podskočí od radosti. Kvikalka po prasiatku ihneď zatúži. Lastovičky však odletia a Kvikalka sa tak nemá ako dozvedieť, kde "blýskavé prasátko" býva. Chrochtík by Kvikalke zniesol aj modré z neba a keď vidí aká je Kvikalka smutná rozhodne, že ho pôjdu hľadať.


Príbeh ako taký je predvídateľný. Od začiatku je vám jasné, kde nakoniec Chrochtík a Kvikalka svoje "blýskavé prasátko" nájdu. Napriek tomu sa príbeh číta dobre, má spád, vtip a bohaté ilustrácie Martiny Matlovičovej vás doslova do knihy vtiahnu.


Martina Matlovičová použila vo svojich ilustráciách techniku koláže (tento spôsob využila napríklad aj v knihe Žirafia mama a iné príšery) a bubliny s textom typické pre komiks.


Knihu som zatiaľ Mimi neukázala, prečítala som si ju sama. Najprv som bola zvedavá na samotný príbeh a ilustráciám som nevenovala toľko pozornosti ako by si zaslúžili. Druhý krát som čítala príbeh len prostredníctvom ilustrácií. Obsahujú množstvo vtipných detailov (napríklad diviak, ktorý pri pohľade na Chrochtíka a Kvikalku uzná, že potrebuje depiláciu), ktoré sú však skôr určené rodičovi čítajúcemu knihu svojej ratolesti. Nudiť sa rozhodne nebudete!






Chrochtík a Kvikalka
Text: Ester Stará
Ilustrácie: Martina Matlovičová
65. pole, 2012

Komentáre

  1. Milá Xarra,
    Tuto knížku nám právě přivezla babička pro nemocného synka. Máme takový zvyk, že děti dostanou novou knížku vždy, když jejich nemoc skončí (v jejím průběhu jsou totiž buď tak malátné, že jenom spí, a nebo o nové hračky/knížky stejně zájem nemají a nechávají si radši předčítat nějaký notoricky známý příběh). Ale tentokrát nevím, jestli to do konce jeho nemoci vydržím a nepřečtu si ji dopředu už sama ;-)

    Hezké dny s Mimi,
    Š.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Chrochtík a Kvikalka som si aj ja prečítala, lebo som bola strašne zvedavá o čom je :-) Asi by som nevydržala vyše roka túto knihu skladovať a čakať, kým na ňu Mimi dorastie :-D
      Prajem, aby sa synček rýchlo vyliečil a mohol sa tešiť z darčeka :-)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára