Preskočiť na hlavný obsah

Kto je Wilhelm?

Jeseň je obdobie kedy človek po lete plnom horúčavy, cestovania a neustálej aktivity spomalí telom i mysľou, vychutnáva si teplé farby opadaného lístia, gaštanov a dozretých jabĺk.
 Je to čas, kedy je nám najlepšie na prechádzke prírodou a potom doma pri teplom čajíku s peknou knihou na kolenách. Do tejto príjemnej jesennej zádumčivosti je ako stvorená kniha 
Kto je Wilhelm? z malého rodinného vydavateľstva Iron Libri, ktorá sa v týchto dňoch ocitla na pultoch kníhkupectiev.


Napísala ju nórska spisovateľka Constance Ørbeck-Nilssen a ilustroval Akin Duzakin, jeho práce poznáte z kníh nórskeho spisovateľa Josteina Gaardera. O preklad sa postarala Eva Lavríková, ktorá je známa svojou vášňou pre severskú literatúru, a vďaka ktorej máme na Slovensku také knižné poklady ako Na horách v Závejove, Ja som smrť, Ja som život, Vivaldi, Dvestošesťdesiatdeväť dni dažďa, ale aj obľúbenú knižnú sériu o doktorovi Proktorovi. Rozhovor s ňou ste si mohli vypočuť v podcaste v rámci letného projektu Prečítané leto, ak vám ušiel tak páči: tu kliknite.


Kto je Wilhelm? je detská kniha mimoriadna svojou témou. Už samotný názov nám napovedá, že pôjde o knihu, pri ktorej budete premýšľať. Premýšľať nad sebou, pýtať sa: Kto som a aká je moja úloha na tomto svete? Je to kniha, na ktorú si treba vyhradiť pokojnú chvíľu, pretože jej pekné myšlienky budete čítať pomaly, jemné ilustrácie si budete dlho prezerať.


Kniha neponúka jednoznačnú odpoveď. Wilhelm dáva otázku Kto som? celej svojej rodine - mame, otcovi, starým rodičom aj prastarým rodičom. Každý mu odpovedá po svojom a napriek tomu, že ich odpovede Wilhelma neuspokoja a ďalej pátra po odpovedi vo svojom vnútri, vytvárajú pred očami čitateľa akýsi celok jeho osobnosti. 


Na knihe sa mi páči viac vecí. Samozrejme, tá najzásadnejšia je samotná téma s filozofickým podtónom o sebapoznaní. V určitom veku sa deti začínajú zamýšľať nad veľkými otázkami života a táto kniha ich nabáda, aby sa uchýlili na miesto kde ich nebude nik vyrušovať, na miesto kde môžu zostať sami so svojimi myšlienkami. 


My dospelí by sme mali tieto chvíle deťom umožniť, je to dôležité pre vývoj ich osobnosti a príbeh presne toto rodičom pripomína v postave Wilhelmovej babky. Wilhelm má svoje miestočko v domčeku na strome, stará mama ho volá jesť, no on potrebuje premýšľať:

Musíš sa trochu najesť, Wilhelm, zakričí naňho stará mama.
Ostanem tu, až kým sa mi nepodarí nájsť odpoveď, povie Wilhelm nahlas.
Odpoveď?
Áno. Odpoveď na otázku: kto som?
V tom prípade tam asi ešte chvíľu musíš zostať, usúdi stará mama.


Páči sa mi, že príbeh je podaný zrozumiteľne, s ohľadom na vek svojho čitateľa a tiež, že autorka v knihe použila“ starých rodičov z oboch strán a dokonca aj prastarých rodičov. V detských knihách to nie je bežné, väčšinou sa spisovatelia zamerajú na jednu stranu rodiny, teda v knihách sa vyskytuje len jeden dedko a jedna babka. Ilustrátori potom týchto starých rodičov namaľujú tak, akoby boli už prastarými.


Verím, že si vás a vaše deti kniha získa tak ako mňa a snáď môžem prezradiť, že ak všetko dobre pôjde, môžeme sa tešiť na ďalšie knihy z tejto voľnej série premýšľavých kníh spisovateľky Constance Ørbeck-Nilssen.





Kto je Wilhelm?
Text: Constance Ørbeck-Nilssen
Ilustrácie: Akin Duzakin
Preklad: Eva Lavríková
Počet strán: 32
Vydavateľstvo: Iron Libri 
v spolupráci s vyd. Slovart, 2018


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvám
 Iron Libri a Slovart.



Komentáre