Preskočiť na hlavný obsah

Prečítané leto: O písmenkách

Ani sme sa nenazdali a Prečítané leto je na konci, pred nami je posledný týždeň prázdninposledná téma: O písmenkách.
Predtým ako sa vrhneme na konkrétne knihy, sa vám chcem ešte poďakovať za spoločne prežité leto, za vašu podporu a za to, že to tu čítate. Takže posielam veľké ĎAKUJEM a teším sa zas o rok!


Kníh o písmenkách máme celkom dosť, no z celého množstva má Mimi najradšej tieto štyri: Šmalcova abeceda, Rozprávky o písmenkách, Domček, domček, kto v tebe býva a Ako vyzerajú písmenká.


Domček, domček, kto v tebe býva?
Čítanka pre prváka
Ilustrácie: Mária Nerádová
Buvik, 2017


Kniha Domček, domček, kto v tebe býva s podtitulom Čítanka pre prváka sa mi páči z viacerých dôvodov. Páči sa mi, že sú v nej básničky, hádanky, riekanky, rozprávky a úryvky z knižiek od rôznych autorov. Medzi inými spomeniem Máriu Ďuríčkovú, Daniela Heviera, Tomáša Janovica, Jozefa Pavloviča, Natašu Tanskú, spolu 14 autorov. Je to pestré a pri čítaní nehrozí nuda. 


Tiež sa mi páči, že sú použité veľké tlačené písmená, ktoré vedia čítať už predškoláci. Mimi má momentálne senzitívne obdobie na písmenká a zatiaľ je doma najmä vo veľkých tlačených písmenách, takže aj preto som dala túto knihu na prvé miesto nášho výberu.


Jaj, a ako som mohla zabudnúť. Ilustrácie do knihy urobila naša obľúbená slovenská ilustrátorka Mária Nerádová. Výsledok je dokonalý. Vydavateľstvu Buvik sa táto Čítanka naozaj podarila.





Rozprávky o písmenkách
Text: Kateřina Závadová
Ilustrácie: Jiří Votruba
Albatros, 2011


Ako som spomínala, Mimi má momentálne senzitívne obdobie na písmenká, takže v kníhkupectvách som hľadala knihy, ktoré by tento jej záujem podporil. Problém však je, že väčšina kníh o abecede obsahuje básničky - jedno písmenko = jedna básnička a k tomu nejaký obrázok, nuž a Mimi veľmi na básničky nie je. Preto som sa potešila, keď som natrafila na knihu Rozprávky o písmenkách od autorky Kateřiny Závadovej.


Doteraz mám v pamäti ako som natešená niesla knihu v taške domov a aké bolo moje sklamanie, keď Mimi zahlásila, ešte sa na knihu ani poriadne nepozrela, že NUDA. To bolo približne pred mesiacom.


A odvtedy knihu čítame každý večer pred spaním. Ak aj čítame nejakú inú knihu, touto naše večerné čítanie vždy ukončujeme. Ak to môžem tak vyjadriť, úplne sa na ňu Mimi namotala. 


Ako je to možné, že z knihy, ktorú pôvodne Mimi označila za nudnú, sa stala tak rýchlo stálica a obľúbenkyňa našej detskej knižnice? Čaro spočíva v samotných rozprávkach. Hlavnými hrdinami sú totiž písmenká, ktoré zažívajú rôzne príhody a vďaka tomu si dieťatko rýchlejšie zapamätá ako sa konkrétne písmenko píše. Tiež je skvelé, že niektoré časti textu sú všelijako pokrútené, čo je pri čítaní zábavné a nakoniec, ilustrácie Jiřího Votrubu perfektne dopĺňajú celú knihu.


Mimi si veľmi obľúbila rozprávku o tom ako sa z I stalo D. Je to rozprávka, ktorou naše čítanie vždy začíname aj keď sa nachádza približne v prostriedku knihy. Ďalšia rozprávka, ktorú nesmieme vynechať, aj keď jej už klipkajú oči, sa nazýva Vizitka. Nachádzajú sa v nej totiž písmenká gréckej abecedy ako fí, psí, omega a delta a Mimi je na seba veľmi hrdá, že ich vďaka tejto rozprávke pozná.





Ako vyzerajú písmenká
Text: Soňa Antalová
Ilustrácie: Andrea Rolková - Pinková
Fotografie prstovej abecedy pre nepočujúcich: Miroslav Pokorný
ECO-AS, 2011



Ako vyzerajú písmenká bola našou druhou knihou o abecede, kupovala som ju Mimi keď mala niečo cez dva roky. Od autorky Soni Antalovej máme aj jej knihu o číslach, o ktorej som písala TU a keďže zožala u Mimi úspech, dokúpila som neskôr aj knihu o písmenkách.


Na celej knihe nás s Mimi najviac upútali fotky rúk v pravom dolnom rohu na každej strane zobrazujúce abecedu pre nepočujúcich. Mimi sa ich aj učila na prštekoch ukazovať.


Vyššie som písala, že Mimi na básničky príliš nie je, v prípade knihy Ako vyzerajú písmenká je ochotná verše počúvať, čo je ďalšie plus pre túto knihu a mne sa tiež dobre čítajú.


Vekovo by som túto knihu zaradila pre najmenšie deti (1-3 roky) vzhľadom na to, že ide o leporelo a sú v nej iba veľké tlačené písmená.Pre väčšie deti je podľa mňa lepšie ak sú v knihách s abecedou veľké a malé tlačené písmená aj veľké a malé písané písmená.


Šmalcova abeceda
Text a ilustrácie: Petr Šmalec
Baobab, 2010


Šmalcova abeceda bola vôbec prvou knihou o písmenkách, ktorú Mimi dostala. Od prvého okamihu si ju zamilovala a doteraz sa k nej s pravidelnosťou vracia. Písala som o nej TU a čo som o nej napísala pred 2 rokmi veru platí stále.


Všetky naše detské knihy kde písmenká zohrávajú hlavnú úlohu:




Komentáre