Preskočiť na hlavný obsah

Monika Kompaníková: Hlbokomorské rozprávky

O Hlbokomorských rozprávkach toho bolo popísané už veľa, jeden z pekných článkov nájdete napríklad aj priamo na stránke vydavateľstva Artforum, ktorý si môžete prečítať tu. Nebudem sa teda veľmi rozpisovať. Chcem hlavne vyjadriť radosť, že Mimi na ne konečne dozrela. Čakali ju v skrýši tri roky, kupovala som ich ako novinku keď bola Mimi ešte bábätko, lebo som sa bála, že sa vypredajú kým do nich dorastie. Tieto moje strachy... držia ma doteraz a stále nakupujem knihy do skrýše.



No o tom som nechcela. Trpezlivo som teda čakala na chvíľu, keď si budeme s Mimi Hlbokomorské rozprávky čítať. Mimi si príbehy o netradičnom priateľstve medzi rybou Bibou a morským hadom Radom, vďaka ktorým sa naučila veľa o živote na morskom dne, obľúbila od prvého riadku.


Páči sa mi, že autorka Monika Kompaníková za hlavných hrdinov knihy vybrala snáď najnevábnejšie morské stvorenia. Ryba Biba je totiž Morský čert. Ak ste niekedy videli rozprávku Hľadá sa Nemo, určite si spomeniete na scénku kde sa Marlin (Nemov otec) a Dory na tmavom morskom dne stretli s tajomným svetielkom, ktoré ich úplne opantalo a ako sa ich dobrý pocit stratil keď zistili, že patrí ohyzdnej rybe, ktorá ich chce zjesť! Tak to je Biba. Akurát, že v Hlbokomorských rozprávkach je Biba kladnou postavou, ktorú budete mať radi.
A morský had Rado tiež krásou neoplýva. Dlhé úzke telo neurčitej farby, papuľa plná zubov a na chvoste rozbitý lampášik.


Naši dvaja hrdinovia budú spolu hľadať nový domov, opravia pokazené svetielko hada Rada aj zuby ryby Biby, ktorá ich má ako háčiky, zatancujú si na poriadnej podmorskej diskotéke a stretnú sa s ponorkou. 


Ako rodič, ktorý rozprávky predčíta veľmi oceňujem text Moniky Kompaníkovej. Číta sa ľahko, slová plynú jedno za druhým, nie sú v ňom nudné pasáže a pri čítaní vám pred očami vyrastá celý podmorský svet s jeho krásami. Vlastne sa ani nečudujem, pretože hlavnými radcami pri vzniku knihy boli jej synčekovia Kubko a Miško.
Ilustrácie Veroniky Holecovej knihu pekne dopĺňajú. Hlbokomorské rozprávky ilustrovala kombináciou tlače z lina a perokresby čo robí knihu jedinečnou, podobnú v detskej knižnici nemáme a ja som vždy rada keď si Mimi rozširuje obzory.
 

Zároveň musím napísať, že som veľmi vďačná za Malý atlas hlbokomorských živočíchov na konci knihy, ktorý mi pri spoločnom čítaní nesmierne pomáha. Mimi mi dáva otázky, ktorými ma dostáva do úzkych a tento atlas je pre mňa vykúpenie. Mimi ukojí najväčší smäd po informáciách, získa predstavu o tom, ktorom živočíchovi a gúgliť môžeme aj inokedy ako večer v posteli keď už chcem, aby sa ukľudnila a nepozerala do telefónu, či počítača.


Najnovšie má Mimi ranný rituál - počúvanie audiokníh. Hlbokomorské rozprávky vyšli na CD minulý rok narozprávané Robom Rothom a Mimi ich dostane na Vianoce. Neviem sa dočkať ako ich budeme spolu počúvať. O Hlbokomorských rozprávkach - audioknihe si môžete viac prečítať v recenzii od Zuzky Štelbaskej tu.


venovanie od Moniky Kompaníkovej pre našu malú knihomilku




Hlbokomorské rozprávky

Text: Monika Kompaníková

Ilustrácie: Veronika Holecová

Artforum, 2013



Kniha získala ocenenie: Najlepšia a najkrajšia detská kniha jari 2013.



Komentáre