Preskočiť na hlavný obsah

SuperŽeny a Kvapky na kameni

SuperŽeny a Kvapky na kameni. Knihy, ktoré sme očakávali, boli na ne zvedavé a tešili sa, že budeme mať slovenské rebelky.







Keďže vyšli hneď dve knihy o ženských osobnostiach našich dejín, možno uvažujete, či ich potrebujete obe alebo stačí len jedna z nich. Ak stačí len jedna z nich, tak ktorá?
Rozhodla som sa v tomto článku knižky porovnať.



Obe knihy obsahujú po 50 ženských osobností spojených s našim územím. Keďže Slovensko bolo v minulosti súčasťou habsburskej monarchie, neskôr Rakúsko-Uhorska, či Československa, osobnosti v oboch knihách nie sú len Slovenky, ale aj iných národností.


V oboch knihách je každej osobnosti vyhradený priestor na štyroch stranách.
Ako prvé ma zaujímalo, či sa niektoré mená vyskytujú v oboch knihách a koľko ich je.
Napočítala som 9 žien, ktoré sa objavujú aj v knihe SuperŽeny, aj v knihe Kvapky na kameni. To je celkom fajn. Obávala som sa, že ich bude viac. 

Sú to: Gisi Fleischmannová (v jednej knihe je uvedená ako Gisi, v druhej ako Gizi), Hana Gregorová, Anna Jurkovičová, Chaviva Reiková, Božena Slančíková Timrava, Ľudmila Šapošníková Aujeská, Ester Šimerová Martinčeková, Izabela Textorisová, Terézia Vansová.


Musím napísať, že ma mierne sklamalo ako sú knihy písané. Teda, aby sme si rozumeli. Obe knihy sú napísané pekným jazykom, avšak pomerne zložito. Kvapky na kameni sú písané o niečo živšie. Je to spôsobené najmä množstvom, pre deti, neznámych slov. 

Aby som autorkám knižiek úplne nekrivdila, niektoré pojmy sú v knihe SuperŽeny vysvetlené priamo v texte a v knihe Kvapky na kameni je v závere výkladový slovník, no podľa mňa ani jedna kniha nie je vhodná od veku oficiálne odporúčaným vydavateľstvom.


SuperŽeny sú odporúčané od 12 rokov. Túto hranicu by som posunula na 15 rokov. 
Kniha Kvapky na kameni je odporúčaná od 6 rokov. Posunula by som ju na hranicu - od 8 rokov ako kniha na spoločné čítanie s rodičmi a až od 10 rokov na samostatné čítanie.




Z oboch kníh cítiť, že autorky pri zostavovaní všetkých životopisov odviedli kus mravčej práce.
Autorku knihy SuperŽeny, Andreu Kellö Žačokovú, obdivujem za to, že sama dala dokopy 50 životopisov, musela naštudovať množstvo dokumentov. Je to ohromné. Ilustrátorka Zuzana Bartová zas týmto ženám dala kreslenú podobu. Podarilo sa jej vystihnúť každú hrdinku knihy SuperŽeny.



Páči sa mi aj kniha Kvapky na kameni, ktorá ide viac po vzore Rebeliek. 
Na knihe pracovalo 9 spisovateliek a 26 ilustrátoriek zo Slovenska a Čiech. 
Spomeniem niektoré z nich: spisovateľky - Gabriela Futová, Monika Kompaníková, Veronika Šikulová, Zuzana Štelbaská; ilustrátorky - Aneta Františka Holasová, Veronika Klímová, Ilona Polanski, Alica Raticová, Andrea Tachezy. 

Výsledok je krásny, pestrý, po ilustrátorskej stránke očarujúci. Pri prezeraní obrázkov som hádala, ktorá ilustrátorka je ich autorkou a tešila sa, keď som uhádla. V obsahu je pri každom mene osobnosti uvedená autorka textu aj autorka ilustrácie.

Ak by som si mala vybrať len jednu z týchto kníh, nevedela by som. Napriek niektorým výhradám sa teším, že máme obe knihy doma. Zatiaľ som si ich čítala sama, bez Mimi, a veľmi ma bavilo, čo som sa z nich dozvedela. O niektorých ženách sme sa učili v škole, no ja som už mnohé veci zabudla. Preto som rada, že som si osviežila vedomosti, ale aj spoznala nové tváre našich dejín.






SuperŽeny
Text: Andrea Kellö Žačoková
Ilustrácie: Zuzana Bartová
Počet strán: 224
Slovart, 2019


Kvapky na kameni
kolektív autoriek
Počet strán: 224
Albatros, 2019

Za knihu SuperŽeny ďakujem vydavateľstvu Slovart.


Komentáre