nedeľa, 18. decembra 2016

Jana Melišová: Slušné správanie. Ja a môj pes.

Príručka slušného správania pre malé deti

Ilustrácie: Marek Mertinko

Webotomy, 2016


Vždy sa teším keď sa mi podarí objaviť peknú detskú knihu. Tentokrát je moja radosť ešte väčšia, pretože knihu, o ktorej budem dnes písať vytvorila ďalšia šikovná mamina Jana Melišová a navyše bola ochotná poskytnúť výtlačok do našej súťaže Vianočky s Mimi a Pojinkom


Janka bola taká milá, že výtlačky mi poslala rovno dva a tak urobila veľkú radosť mojej Mimi. Mimi je totiž od plienok veľký milovník psíkov. Jej prvé slovo bolo HAVO! :-) Doma máme plyšových hafanov na sto spôsobov, zbožňuje psíka Minka v knihách o Zuzanke a keď môže, ide venčiť psa našich susedov (živého jej bohužiaľ nesplníme pre moju alergiu). 
Kniha Slušné správanie. Ja a môj pes. jej teda ulahodila a napriek tomu, že Mimi má pomaly 4 rôčky a táto kniha je leporelo pre 2-3 ročné deti, hneď prvú noc si ju zobrala do postele, aby si ju ráno ešte zababuškaná v perinách mohla prelistovať.


Slušné správanie. Ja a môj pes. mi svojou koncepciou pripomína inú knihu, o ktorej som na blogu písala dávnejšie: Hans and Matilda. Obe využívajú na zobrazenie negatívnych situácií pre deti nezaujímavé farby a na zvýraznenie pozitívneho správania ilustrácie farebné. Je to veľmi dobrý spôsob ako deťom nenásilnou formou zobraziť čo je správne a čo nie a zároveň si to tak ľahšie zapamätajú.


Prečo vlastne Jana Melišová, mamina ako každá iná, vytvorila túto knihu? Janka: Celé to začalo silnou potrebou naučiť moju dvojročnú dcéru pekne sa správať k nášmu psíkovi.“ 
Janka skúšala všeličo, od upozorňovania po názornú ukážku ako so psíkom zaobchádzať. Nič nepomáhalo. Deti nie sú od prírody zlé, nechcú ubližovať. Sú dobré a chcú sa všetkému od nás naučiť. Len musíme častokrát nájsť spôsob, ako im to odprezentovať tak, aby to prijali. Na dcérku krásne fungovali obrázky. Keď som videla ako naša neskutočne zlá spáčka začala zo dňa na deň spať sama v postieľke, bolo to jasné. Prečo sa to stalo? Čítali sme knihu O chorom medvedíkovi od Ľudmily Podjavorinskej.


Začala teda hľadať knihu, v ktorej by bol vykreslený vzťah dieťaťa so zvieraťom, najlepšie so psom. Našla však len knihy pre väčšie deti - s dlhšími textami a všeobecnými obrázkami. Nič, čo by zodpovedalo jej predstavám. A tak si povedala, že vytvorí vlastnú :-)
Od začiatku vedela koho chce za ilustrátora jej knihy. Vybrala si Mareka Mertinka. S jeho tvorbou ste sa stretli napríklad v leporelu Kristy Bendovej: Rozpovie ti táto knižka, koho zjedla Mikimyška. 

Janka má hlavu plnú nápadov a už teraz pracuje na ďalšej knihe. Spolu ich má byť deväť. Verím, že pomôžu mnohým rodičom pri rôznych výchovných peripetiách.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára