nedeľa, 18. septembra 2016

Miloš Macourek: Mach a Šebestová

Ilustrácie: Adolf Born

Mladé letá, 1988



Príbehy o Machovi, Šebestovej a ich psom kamarátovi Jonatánovi som mala ako dieťa veľmi rada. Pozerávala som seriál a čítala som si ich aj v knižnej podobe. Myslela som, že ešte nejaká voda pretečie než môj retro kúsok Mimi darujem. Nakoniec sa všetko urýchlilo, pretože sme jedného pekného letného dňa stretli naše parťáčky z čias, kedy som bola ešte s Mimi doma. 

Kamarátka Laura, ktorá je približne v rovnakom veku ako Mimi, mala v tom čase úplnú machošebestovú mániu. Zaujalo ma to, pretože by ma veru nenapadlo túto knihu ponúknuť trojročnému dieťaťu. A tak keď sme prišli domov, hneď som svoju knihu Mach a Šebestová vykutrala zo skrýše. Po jej prelistovaní som si povedala, prečo nie? Skúsime. Hlavní hrdinovia sú síce školáci, no inak je kniha plná obrázkov a textu primerane aj pre mladšie deti. 
Toho večera sme prečítali prvý príbeh o tom, ako Mach a Šebestová získali odtrhnuté slúchadlo. A poriadne sme si to užili. Ilustrácie Adolfa Borna, originálny slovný humor Miloša Macourka dávaju príbehom spád, vtip a podnecujú detskú fantáziu. Ani sme sa nenazdali a boli sme príbehu na konci. Na začiatku som sa trochu obávala, či bude Mimi dobre chápať obsahu, či nebudú príbehy pre jej vek príliš fantazijné a prekombinované, no moje obavy sa ukázali ako neopodstatnené.

Ďaľšie večery sme museli pokračovať a napriek únave Mimi chcela, aby som jej čítala vždy dva príbehy po sebe. Takže sme chodievali do postele skôr, aby ich vydržala počúvať až do konca a nezaspala. Dokonca sme knihu brali na dovolenku kde sme pokračovali v intenzívnom čítaní (až takom, že niektoré stránky nevydržali a sme ich museli po príchode domov lepiť) :-) 



Keďže Mach a Šebestová zožali tak veľký úspech, neváhala som a ešte na dovolenke (bez komentára :-D) objednala Mach a Šebestová na prázdninách a Mach a Šebestová na cestách, ktoré vyšli vo vydavateľstve Albatros (nie je nič krajšie ako keď vás po príchode z dovolenky čaká na pošte balík krásnych kníh). Plánovala som jednu Mimi darovať na blížiace sa meniny, no tieto verzie majú menej obrázkov a veľa textu, miestami obsahujú dvojstránky úplne bez obrázkov, takže odkladám do skrýše.
Nižšie aspoň pár stránok, aby ste mohli nahliadnuť.










Na záver už len jeden postreh. V knihe Mach a Šebestová z roku 1988 je 12 príbehov, v knihe Mach a Šebestová v škole z roku 2014, ktorá má rovnakú obálku, je príbehov len 7. Je to škoda a preto odporúčam popozerať sa v antikvariátoch alebo v knižniciach po staršej verzii v prípade, že sa vám vaša z detstva nezachovala.

6 komentárov:

  1. Nové vydania, presne tak. Pre mňa najväčší problém je ten, že text je sádzaný do stĺpca zarovnaného na oboch stranách. Je to pre oči veľmi namáhavé, a ešte k tomu to podľa mňa odrádza, lebo to pôsobí ako jedna veľká mramorová ťarcha...Ech. Ten "náš" sa asi aj preto tak dobre číta, pretože toho textu je striedavo ale viac-menej málo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veru, veru, pôvodná verzia je oveľa vydarenejšia. Som rada, že ju máme :-)

      Odstrániť
  2. Ooooo potrebujem tu pôvodnú verziu 😄 bezodkladne 😄 no nič, ďalšia z kníh kvôli ktorým presnorim celý virtuálny svet len aby som ju aj z pod zeme vykutrala 😂

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite sa v nejakom antikvariáte objaví :-)

      Odstrániť
    2. Uz je na ceste :-D dakujem opat za skvely tip

      Odstrániť
    3. Jeeej, tak to sa ti super rýchlo podarilo objaviť :-)

      Odstrániť